De Richtlijn Consumentenrechten: Wat betekent dat voor uw webwinkel?

5 juni, 2014    

Op 13 juni 2014 gaan er nieuwe wetten van start omtrent “Verkoop op Afstand”, waar u als internetondernemer (met een webshop) mee te maken heeft.
Uw webshop, webwinkel of postorderbedrijven in de Europese Unie (EU) moet aan de Richtlijn Consumentenrechten voldoen.

Waarom deze Europese richtlijn?

Deze richtlijn heeft tot doel consumenten een betere bescherming te bieden. Voor bedrijven die ook online diensten en/of goederen verkopen, betekent het dat zij hun werkwijze aan deze richtlijn moeten aanpassen.

Wat zijn de belangrijkste wijzigingen

Er zijn 9 punten die moeten zijn geregeld. We benoemen ze hier onder.

Het aangaan van een betaalverplichting

Een hele praktische maar belangrijke verandering is dat bij de laatste stap in het bestelproces (vaak de ‘afreken’-stap) duidelijk vermeld moet worden dat de consument een betaalverplichting aangaat.

De tekst ligt niet vast in de wet, maar zolang het voor de consument duidelijk en begripvol is dat deze een betaalverplichting aangaat, voldoet u aan de regelgeving.

Geen extra kosten

Consumenten mogen tijdens een bestelling op internet niet aanlopen tegen ‘verborgen kosten’. Wanneer er sprake is van zogenoemde administratie- of portokosten moeten die expliciet worden vermeld. De consument moet ook bevestigen dat hij weet dat er eventuele extra kosten bijkomen.

Geen standaard ingevulde opties

Consumenten moeten op websites bij het doen van een bestelling niet geconfronteerd worden met reeds ingevulde/aangevinkte opties, waardoor hij betaald extra diensten afneemt. Op grond van de nieuwe richtlijn zijn vooraf ingevulde opties met ingang van 13-6 verboden. Let er wel op dat dit om betaalde opties gaat, dus gratis toevoegingen mogen wel standaard aangevinkt zijn!

14 kalenderdagen bedenktijd na aankoop

Tot 13 juni hebben consumenten het recht om een aankoop zeven werkdagen na het sluiten van de transactie te herroepen. Vanaf die datum wordt de termijn verlengd tot 14 kalenderdagen. Binnen die termijn mag een consument goederen terugsturen.
De richtlijn biedt zelfs extra bescherming voor de periode van een jaar als een verkoper de klant niet duidelijk heeft geïnformeerd.

De herroepingstermijn gaat in op het moment dat de consument de goederen ontvangt. Nu is dat nog het moment waarop de overeenkomst wordt gesloten.
De regels gelden zowel voor aankopen via internet, telefoon en postorder als voor aankopen die niet in een winkel worden gedaan, maar aan de deur, op straat of tijdens een door de verkoper georganiseerd event.

Terugbetaling binnen 14 dagen

Handelaars moeten een consument binnen 14 dagen na herroeping het aankoopbedrag terugbetalen (inclusief verzendkosten). Over het algemeen draagt de handelaar het risico van beschadiging tijdens het vervoer.

Standaardformulier voor herroeping

De EU heeft een standaardformulier voor herroeping opgesteld dat de consument kan (maar niet hoeft te) gebruiken wanneer hij zich bedenkt en een overeenkomst wil annuleren. Dit geldt zowel voor verkoop op afstand als voor huis-aan-huis verkoop.

Een voorbeeld van thuiswinkel.org kunt u hier downloaden:

Geen extra kosten voor gebruik credit cards of telefonische hulpdiensten

Bij gebruik van een creditcard (of ander betaalmiddel), mag een handelaar niet méér in rekening brengen dan de werkelijk gemaakte kosten (vaste en variable kosten).
Handelaars die een telefonische hulpdienst aanbieden waar de klant terecht kan met vragen over de overeenkomst, mogen hiervoor niet méér dan het gewone telefoontarief vragen.

Duidelijke info over betaling retourkosten

Consumenten moeten vooraf duidelijk worden geïnformeerd over het betalen van de retourkosten. Handelaars moeten de consument een duidelijke schatting van de maximale kosten geven.

Definitie ‘Digitale inhoud’

Ook moet consumenten duidelijker informatie worden gegeven over ‘digitale inhoud’. Dat kan streaming audio zijn, maar ook e-books, films e.d.
Er verschijnt over dit onderwerp nog nadere wetgeving. Een consument mag namelijk de online aankoop van digitale producten annuleren, maar alleen tot het moment waarop het feitelijke downloaden begint.

Bronnen

Symfony-xib BLOG
Thuiswinkel

  /  

0 COMMENTS

LEAVE A COMMENT
You filled this out wrong.
You filled this out wrong.
You filled this out wrong.
You filled this out wrong.